1899 - 1909

Pionýrské začátky: první továrna a čas závodů

První továrna na výrobu automobilů Fiat byla otevřena v roce 1900 v ulici Corso Dante v Turíně. Ve srovnání s objemem dnešní výroby jsou tehdejší čísla úsměvná: 35 dělníků vyrobilo za rok 24 vozů. Jedním z nich byl i legendární Fiat 3 1/2 HP. Výroba se ovšem slibně a rychle rozvíjela. Z popudu geniálního Agnelliho se např. konala reklamní jízda, která byla zakončena na milánské výstavě a pro Fiat znamenala velký úspěch.

Neméně významné pro šíření jména automobilky byly závodní okruhy. Vozy Fiat dojížděly do cíle na prvních místech a uchvacovaly publikum nejen rychlostí, ale i mrštností a odolností. Do srdcí fanoušků se zapsal rekord vytvořený samotným Agnellim ve voze 8 HP nebo vítězství prvního Fiatu 24 HP speciálně vyrobeného k závodění, který řídil Vincenzo Lancia.

Ostře vzhůru

Společnost se začala slibně rozrůstat. Po celé následující století se jejím základem stal bohatý sortiment výrobků a cit pro nejperspektivnější trhy. Firma začala kromě osobních aut vyrábět také užitková a nákladní vozidla, motory pro lodě a tramvaje či kuličková ložiska. Krokem k úspěchu byla i specializace a založení nových společností: karosárny Società Carrozzeria Industriale, patentové společnosti Fiat Brevetti a Garages Riuniti Fiat-Alberti-Storero. Fiat založil svou pobočku v USA a do roka zde postavil vlastní závod. Stoupaly vývozy do cizích zemí a Fiat byl kótován na burze.

Kdo chtěl v těchto divokých letech počátků automobilového průmyslu zůstat na vrcholu, musel neustále držet krok s vývojem a své výrobky modernizovat. Fiat si toho byl dobře vědom a vždy patřil mezi první, kdo aplikoval nové objevy či postupy. Do Fiatů jako prvních na světě se např. začaly montovat elektrické akumulátory. Fiat ovšem do bohaté kolébky automobilových zlepšováků také významně přispíval - patentoval si např. převratný kardanův hřídel.